Kwaliteit van zorg
Het Nationale Zorgnummer 0900-2356780, email en kennisbank voor als u NIET de zorg of ondersteuning ontvangt, die u nodig heeft.
De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de veiligheid en de kwaliteit van zorg, geneesmiddelen en medische producten. U kunt vertrouwen op goede gezondheidszorg en jeugdhulp.
KiesBeter is de wegwijzer van de overheid naar goede kwaliteit van zorg in Nederland.
Is uw zorgverlener bevoegd om zijn beroep uit te oefenen? Het BIG-register, van het ministerie van VWS in verband met de Wet BIG (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg), geeft hier duidelijkheid over.
Het Landelijk Meldpunt Zorg van VWS geeft advies en informatie over de afhandeling van klachten over de kwaliteit van zorg. Het meldpunt werkt nauw samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Iedereen in Nederland moet erop kunnen vertrouwen dat er op tijd goede en betaalbare zorg beschikbaar is als je die nodig hebt. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakt vanuit dat perspectief regels en houdt toezicht op zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
In deze brochure van de Patiëntenfederatie Nederland Klacht over de zorg. Wat nu? leest u waar u terecht kunt als uw contact met hulpverleners anders loopt dan verwacht.
Informatiekaart van de Patiëntenfederatie Nederland over uw rechten en plichten als patiënt. U krijgt informatie, maar u moet uw zorgverleners ook relevante informatie geven.
Heeft u een klacht over uw zorgverzekeraar? Informatie van Rijksoverheid.
Problemen met uw zorgverzekeraar? Benader de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), een onafhankelijke en onpartijdige organisatie.